Tebüktan Dönüş

hz-muhammedin-hicretiRamazan’da[220] veya Şevvâl’in sonunda[221] H. 9.

Tebûk’te on küsur veya yirmi gün kadar kalan Resûlullah (a.s.), ashâbı ile istişare neticesinde daha öteye gitmeyip Medine’ye dönmeye karar verdi.[222]
İbn Kayyim el-Cevziyye’ye göre, Hz. Peygamber (a.s.) Tebûk’ten Medine’ye dönerken -şehre girişte- kadınlar, kızlar ve çocuklar tarafından: “Seniyyetü’l-Vedâ’dan üzerimize dolunay doğdu,

Bir davetçi Allah’a davet ettiği müddetçe şükretmek bize vacip oldu.
Ey aramızdan/bize peygamber olarak gönderilen,
İtaat edilen bir emirle geldin.
Geldin Medine’yi şereflendirdin,
Merhaba ey en hayırlı davetçi.”

طلع البدر علينا…من ثنيّات الوداع
وجب الشكر علينا…ما دعا لله داع
أيها المبعوث فينا…جئت بالأمر المطاع

جئت شرفت المدينة…مرحبًا يا خير داع

şeklindeki beyitler okuyarak ve sevinç gösterileriyle karşılandı.
İbn Kayyim el-Cevziyye, bazı râvilerin bu konuda yanılarak: “Bu olay ve beyit okuma Hz. Peygamber (a.s.) Mekke’den Medine’ye hicret etmesi sırasında cereyan etmiştir” dediklerini kaydeder ki ona göre bu, açık bir hatadır. Çünkü şiirde zikredilen Seniyyetü’l-Vedâ, Medine’nin Suriye tarafındaır. Mekke Medine’nin güneyinde, Suriye ise Medine’nin kuzeyinde kalır. Mekke’den Medine’ye gelen birisi Seniyyetü’l-Vedâ’yı göremez ve Medine’nin Suriye istikametine yönelmedikçe oraya uğrayamaz.[223]


Kasım Şulul,Son Peygamber Hz. Muhammed’in (a.s.) Hayatı,2014,s.817-818.

[220] İbn Hişâm, IV,182,188; Vâkıdî, III,1056; İbn Sa’d, II,167; Taberî, III,352 Zürkânî (1996 n.), V,175; ayrıca bkz. Tecrîd Tercemesi, V,282,283-284; X,422.
[221] İbn Habîb, s. 116.
[222] Bkz. İbn Hişâm, IV,170; İbn Sa’d, II,168; Taberî, III,350; Zürkânî (1996 n.), IV,96.

[223] İbn Kayyim el-Cevziyye, V,84; ayrıca bkz. Beyhakî, V,266; Zürkânî (1996 n.), IV,100.

Zehra Nassan

Comments are closed.