Ali b. Ebi Talibin Füls Seriyyesi için gönderilmesi

putt

Resûlullah (a.s.), Hz. Ali (r.a.) komutasında 100’ü develi, 50’si atlı 150 kişilik, bir rivâyete göre ise 200’ü de atlı[108] ensârın ileri gelenlerinden oluşan bir kuvveti,-bugün Arabistan’ın Necid bölgesindeki Hâil şehrinin güneyinde- Acadağındaki Kahtânî Tay kabilesinin[109] putu el-Füls’ü[110] tahrip etmek üzere sevk etti.

Birliğin siyah bayrağını [Uhud’da Hz. Peygamber’in (a.s.) yanından hiç ayrılmayan,savaştan katiyen kaçmamak ve ölümüne mücadele etmek üzere ona (a.s.) biat eden, hicretin 38. yılında Kûfe’de vefat eden ve Hz. Ali’nin (r.a.) Bedir ashabından olduğu için ona 6 tekbirli bir cenaze namazı kıldırdığı] Sehl b.Huneyf el-Evsî, beyaz sancağını -Hazrecli Benî Selime’den- Cebbâr b. Sahr el-Ensârî’ye ( جبار بن صخر الأنصاري ) (v. 30/650-51)[111] taşıyordu ve Benî Esed’den Hureys adında bir zat da kılavuzluk yapıyordu.Tay kabilesinin reisi ve cömertliği ile darb-ı mesel olan Hâtim et-Tâî’nin oğlu Adî b. Hâtim, İslâm kuvvetlerine karşı koyamadı ve ailesiyle birlikte Hıristiyan Arapların bulunduğu Suriye sınırlarına doğru kaçtı. Hz. Ali (r.a.), el-Füls putunu tahrip etti; Tay kabilesinden birçok kişi esir alındı ve büyük miktarda ganimet ele geçirildi.[112]

Medine’ye getirilen esirler arasında Adî b. Hâtim’in kız kardeşi Seffâne de bulunuyordu. Hişâm el-Kelbî’nin rivâyetine göre ise Seffâne’yi esîr alan Hâlîd b.Velîd’in seriyyesidir.[113] Seffâne, esirlerin yanına gelen Resûlullah’ı (a.s.) ayakta karşılayarak kendisine güzel muamele edilmesini istemiştir. Bunun üzerine Resûlullah (a.s.), sadece onu hürriyetine kavuşturmakla kalmayıp elbise yiyecek, at ve harçlık vererek Şam’a kardeşi Adî b. Hâtim’in yanına göndermek gibi iltifatlarda bulununca Seffâne Müslüman olmuştur.Seffâne’ye yapılan bu muameleden memnun kalan Adî b. Hâtim, kız kardeşinin de içinde bulunduğu bir heyetle, hicretin 10. yılında Medine’ye gelecektir.[114]


Kasım Şulul,Son Peygamber Hz. Muhammed’in (a.s.) Hayatı,2014,s.794-795.

[107] Vâkıdî, III,984; İbn Sa’d, II,164; İbn Hibbân, s. 366; Taberî, III,353.
[108] Bkz. İbn Sa’d, II,322.
[109] Kabîleye ismini veren Tay’ın asıl ismi Culhume’dir ve nesebi şöyledir: Tay b. Üded b. Zeyd b. Yeşcub b. Arîb b. Zeyd b. Kehlân b. Sebe’ b. Yeşcüb b. Ya’rub b. Kahtân. Bkz. Ek 1, Şema 2.
[110] el-Füls putu için bkz. Hişâm el-Kelbî, s. 15,59-62.
[111] İbn Sa’d, III,576; İbn Abdilber, el-İstî’âb, I,227-228; İbn Hacer, el-İsâbe, I,220.

[112] Vâkıdî, III,984-989; İbn Sa’d, I,321-323; VI,22; İbn Seyyidinnâs (1992 n.), II,278.
[113] İbn Sa’d, I,322; İbn Hacer, el-İsâbe, IV,329.
[114] Bkz. Hicrî 10. yılın olaylarında “Tay Heyeti ve Adî b. Hâtim et-Tâî”.

Zehra Nassan

Comments are closed.